Corporate Business Responsibility as multilevel system.

Authors

  • Zh. B. Mukasheva Международная Академия Бизнеса

Keywords:

corporate social responsibility, social responsibility of business, economic responsibility of business, corporate governance, sustainable development, stakeholder theory,

Abstract

In the world literature there is no common understanding of the concept of corporate social responsibility (CSR). The article explains the relevance of the concept CSR for Kazakhstani companies. Issues of corporate social responsibility for sustainable development should be based on national priorities and features, as well as the active participation of companies in the relevant international processes, programs and initiatives. Contemporary companies themselves must determine the measure of participation in social programs, depending on their state of business. On the other hand the introduction of international standards of corporate social responsibility will ensure the further modernization of society. An article highlights the following understanding of Social Corporate Responsibility (SCR), which is the contribution of business representatives in the development of society in the social, economic and environmental spheres, on a voluntary basis. This contribution may be associated with both the company’s core business, and going beyond its frames .

References

1 Шелдон, Б., 2002, ‘Корпоративная социальная ответственность: Не побочная деятельность, а составная часть бизнес-стратегии’, Социальное партнерство, №. 1, с.10-16.

2 Булавкина, Л.В., 2007, ‘Социальная ответственность-инструмент бизнеса или инструмент’, Маркетинговые коммуникации, № 6.

3 Налибаева, М.К., 2011, Корпоративная социальная ответственность бизнеса в Республике Казахстан, Международный экономический форум, найдено 9 марта 2014 года,<http:// be5. biz/ ekonomika1/ r2011/00250.htm>.

4 Boddy, D., 2008, Management: An Introduction, Pearson Education, USA.

5 Программа развития ООН, 2013, Корпоративная социальная ответственность, Программа развития ООН, найдено 22 апреля 2014, <http://undp.by/ru/undp/gcompact/res/>.

6 Zakon.kz, 2008, Выступление Президента Н.А. Назарбаева на республиканском Форуме по вопросам социальной ответственности бизнеса (Жезказган, 24 января 2008 года), Zakon.kz, найдено 22 апреля 2014, <http://www.zakon.kz/102524-vystuplenie-prezidenta-n.a.-nazarbaeva.html>.

7 Перекрестов Д.Г., Поварич И.П.,Шабашев, В.А., 2011, Корпоративная социальная ответственность: теория и практика, Изд. «Академия Естествознания», М.

8 АО НК «КазМунайГаз», Кодекс корпоративной социальной ответственности, АО НК «КазМунайГаз», найдено 18 марта 2014, <http://kmg.kz /ecology/corporate _social_responsibility/code/>.

9 Западно-Казахстанский филиал АО «Национальный Центр Экспертизы и Сертификации», 2014, Социальная ответственность бизнеса в Казахстане, Западно-Казахстанский филиал АО «Национальный Центр Экспертизы и Сертификации», найдено 22 апреля 2014, <http://zkfnaceks.com>.

Downloads