Strategies and skills of managing small and medium businesses

Authors

  • A. N. Mamyrbayev АО Казахстанско-Британский технический университет

Keywords:

business strategy, business, small and medium business, strategic management, business development,

Abstract

In this article, the strategies and skills necessary for managing small and medium organizations are considered. In the first part of the article, the general widely used strategy and instruments of running business are described. In particular, the author analyzes such strategies and instruments as “Ansoff Matrix”, philosophy of management “Kaizen”, personal characteristics that shall be possessed by an entrepreneur. Further, the distinctions between strategies of managing large businesses in comparison with small ones are discussed. The author concludes that there are significant differences between the management of large and small companies and not in all cases the large business has advantage over small business. Finally, the skills and strategies necessary for successful running small and medium business are reviewed.

References

1. Айтжанова Д.А. Совершенствование механизма повышения конкурентоспособности фирмы в условиях интеграции мирового сообщества, Евразийский институт рынка, г. Алматы, 2009.

2. Гербер Э. М, Малый бизнес: от иллюзий к успеху, возращение к мифу предпринимательства, Олимп Бизнес Москва,2005

3. Джумагельдиева Т.А. (2003), Конкуренция: теория и механизмы развития, Алматы. ISBN 9965-530-78-5

4. Масаки И. Кайдзен, ключ к успеху японских компаний, Альпина Паблишерз, перевод с английского языка – 4 е изд. ISBN 978-5-9614-1163-8, 2009.

5. Портер М.Э., Конкуренция: Пер. с англ. Издательский дом «Вильямс», 2003-496 с., ISBN 5-8459-0055-7 (рус.)

6. Сагадиев К.А. Реформы: аналитический взгляд. Книга вторая (статьи, выступления, интервью), Научно полиграфическая издательская компания «Gauhar», 2006, 286с.

7. Сатубалдин С.С, «Драконы» и «тигры» Азии : сможет ли казахстанский «барс» пройти их тропами? Международная экономическая академия Евразии, Гылым, ISBN 5-628-02-231-4, 1998.

8. Токсанова А.Н., Анализ текущего состояния малого и среднего бизнеса в Республике Казахстан, АО «Институт экономических исследований. [Электронный ресурс] – Режим доступа – URL: www.economy.kz/public/doklads/Toxanova.ppt‎, (дата обращения:17.10.2013г.)

9. Яновская О.А., Формирование и развитие интегрированных корпоративных структур в Казахстане, Казахстанская государственная академия управления, Экономика, ISBN 9965-448-78-7,227c, 2000г.

10. Barney J, “Firm resources and sustained competitive advantage”, Journal of management, vol. 17, No. 1, (1991), pp. 99-120.

11. Drucker P F, What executives should remember, Harvard Business Review, pp. 144-152, 2009

12. FME Team, Ansoff Matrix- Strategy skills, ISBN 978-1-62-620-950-3, derived from: http://www.free-management-ebooks. com/dldebk-pdf/fme-ansoff-matrix.pdf. Access date- 31.10. 2013.

13. Gorman С.O. and Doran R, Mission Statements in Small and Medium-Sized Businesses, Journal of Small Business Management

14. Harper S.C, Developing a “corpreneurial” strategy for fostering business growth and revitalization, 9th International maintenance conference, Nashville Tennessee, 1992.

15. Henderson B.D, The autonomy of competition, Journal of Marketing Vol. 47, (Spring 1983), 7-11.

16. Johnson G, Scholes K, Hallam S, Whittington R, Exploring Corporate strategies, Pearson Education Limited, 2008.

17. Kotler P, Armstrong G, “Principles of Marketing 12ed”, Pearson Education International, New Jersey, (2008), ISBN 0-13- 712827-4.

18. Penrose, E. T, “The Theory of the Growth of the Firm”, (1959), New York: John Wiley, ISBN 978-0-19-828977-7.

19. Sokefun J& others, a. Kaizen Cost Management Technique and Profitability of Small and Medium Scale Enterprises (SMEs) in Ogun State, Nigeria, Research Journal of Finance and Accounting, ISSN 2222-1697, Vol 3, No 5, 2012.

20. Welsh J. A. and. White J.F, A small business is not a little big business, Harvard Business Review, No81411, July –August 1981.

21. Zimmerer T.W.(Author), Scarborough N M. (Author), Wilson D, “Essentials of Entrepreneurship and Small Business Management (5th Edition)”, Pearson Education, 2007, ISBN-13: 978-0-13-229438-6.

Downloads