An analysis of Higher Education in the Republic of Kazakhstan

Authors

  • A. Eleusov Қазақстан Республикасы Президентінің жанындағы мемлекеттік басқару академиясы
  • N. Sh. Alzhanova Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университет

Keywords:

Higher educational institutes, education system, education quality, professional education,

Abstract

The higher education in the Republic of Kazakhstan started to develop in a new form since the state independence in 1991. The higher education system began to engage in rapid change from 1995 to 2005. In this period, the number of private schools rapidly grew and the competition condition among higher schools began to appear. The growing number of higher educational institutes began to influence education quality. A state control over the number of higher educational institutes was launched in 2005. Namely, United State Testing, midterm state monitoring and classifying students knowledge achievement. These means showed positive result in their senses. However, optimizing the number of higher educational institutes is still a vital issue nowadays. A state function aimed at solving this established situation is presented in this article.

References

1 Омаров А.Д. К новому качеству специалистов // Современное образование. – 2013. – №2.

2 Есполов Т.И. Президент білім қоғамына бастайтын жолды көрсетті // Современное образование. – №3. – 2012.

3 В МОН РК назвали причины низкого уровня образования в Казахстане. www.edu.gov.kz

4 Национальный отчет по развитию образования Республики Казахстан. www.edu.gov.kz

5 Жұмағұлов Б.Т. Білім беру жүйесін жаңғырту – адам капиталын сапалы өсірудің басты бағыты. Білім беру қызметкерлерінің
тамыз кеңесінде сөйлеген сөзі. Астана, 2012 жылғы 24 тамыз. www.edu.gov.kz

6 Нурсеит А.Ш. Оптимизировать вузы без ущерба приему студентов. www.obrazovanie.kz

7 Каланова Ш. Обеспечение качества образования в Казахстане // Электронный журнал об образовании. www.akvobr.ru

8 Қазақстанның жоғарғы оқу орындарының білім сапасы. www. agencyrating.kz

Downloads