Market-based approaches to the understanding of quality management in higher education

Authors

  • Z. Valikhanova Казахский национальный университет имени аль-Фараби
  • S. Sypabekov Алматинский университет менеджмента (ALMU),
  • A. Tulembayev Казахский Национальных Технический Университет имени К.Сатпаева

Keywords:

Quality, quality management, quality of higher education, quality management education, human resources, quality management processes,

Abstract

This article describes the relationship of the concept of quality and satisfaction. In considering and detail the concept of quality from different angles and visions of scientists, we have define the direction of future aspects. Further, the content of the stages of development are considered quality management as a process of evolution, which revealed the need for understanding the importance of a constant search for relevant solutions in the field of quality management. Quality in education is considered, on the basis of existing visions and results of labor, where the emphasis is on the search and examination due to satisfaction. Control the quality of education requires a distinction between the spheres of education, or stages of education. In the last paragraph, we have considered the importance of the market to meet the manpower needs. The paper deals with the employment of graduates, as well as the definition of the links between businesses and schools.

References

1 Управление качеством: учеб. пособие. – Ульяновск: УлГТУ, 2000. – 141 с.

2 Азгальдов Г.Г., Райхман Э.П. О квалиметрии. – М.: Издательство стандартов, 1972. – 172с.

3 Квитко А.В. Управление качеством: учебное пособие. Московский государственный университет экономики, статистики и информатики. – М., 2005. – 183 с.

4 Deming W. Quality, productivity, and competitive position. Massachusetts Institute of Technology, Center for Advanced Engineering Study, 1982 – 374 p.

5 Defeo J., Juran J. Juran’s Quality Handbook: The Complete Guide to Performance Excellence 6/e. – McGraw Hill Professional, 2010 – 1139 p.

6 Фейгенбаум А. Контроль качества продукцию. – М.: Экономика, 1986. – 471 с.

7 ­Нив Г. Организация как система: Принципы построения устойчивого бизнеса Э. Демига: пер. с англ. – 3-е изд. – М.: Альпина Паблишер, 2014. – 368 с.

8 Горбашко Е.А. Управление качеством: уч. Пособие. – СПБ., Питер, 2008. – 382 с.

9 Ершов А. Управление качеством. – М.: Litres, 2014. – 1486 с.

10 Ефремов А.П. Система управления качеством деятельности вуза в Российском университете дружбы народов. – М.:РУДН, 2008. – С. 6.

11 По материалам семинара «Механизмы обеспечения гарантий качества профессионального образования». – М.: РАГС, 2008.

12 По материалам семинара «Механизмы обеспечения гарантий качества профессионального образования». – М.: РАГС,2008.


13 Терминологический словарь в области управления качеством высшего и среднего профессионального образования (проект) / руководитель проекта – доц. С.А. Степанов. – СПб., 2005.

14 Реформа и развитие высшего образования. Программный документ. – Париж: Изд-во ЮНЕСКО, 1995.

15 Логинова В. Влияние образования на конкурентоспособность экономических систем // Проблемы современной экономики. – № 2(30). – 2009.

16 Выпускники технических специальностей – самые востребованные [электронный ресурс]. Profit.kz (http://profit.kz/
news/10183/Vipuskniki-tehnicheskih-specialnostej-samie-vostrebovannie/)

17 Tulembayev A. Mukasheva S., Nurlanova N. Development and project team building and its impact on the increase in market value of the project // Journal of Business and Economics. – September 2014. – Volume 5, № 9. – Рp. 1647-1655.

Downloads