Corporate social responsibility in Central Asia: A comparative analysis
Ключевые слова:
corporate social responsibility, Carroll’s pyramid, business, Central Asian regionАннотация
Social responsibility of business is an important component of sus-tainable development of any country. Central Asian countries have just begun to take first steps in this direction. The purpose of this study is to investigate and identify the peculiarities of CSRdevelopment in five Cen-tral Asian countries: Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan, and Uzbekistan. The main research method used in the study relies on a com-parative analysis of social initiatives in these counties within the frame-work suggested by Carroll. The results suggest that the concept of CSR in Central Asia is still developing and there are many uncertainties associated with the interpretation of the term. Most companies in the region focus on one-off charity events which is indicative of the predominance of Carroll’s philanthropic responsibility in the region. Additionally, there is a lack of incentives for promoting CSR among companies operating in Central Asia.Библиографические ссылки
1 Foran T. Corporate Social Responsibility at Nine Multinational Electronics Firms in Thailand: A Preliminary Analysis // Nautilus Institute, Berkeley, CA. – 2001.
2 Carroll A.B. The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders
// Business horizons. – 1991. – Т. 34.– № 4. – С. 39-48.
3 Артемьев А., Касенова Н., Линдберг И., Торьесен С. Корпоративная социальная ответственность в Казахстане: от обязательств к стратегическим инвестициям. – SIGLA, 2012.
4 Центр исследований Сандж. Корпоративная социальная ответственность в Казахстане: ситуация, проблемы и перспективы развития. – Астана: Сандж, 2013. – 97 с.
5 Baisakalova A. Survey on Corporate Social Responsibility in Kazakhstan // Journal of Global Management. – 2012. – Т.4. – № 1.– С. 74-9.
6 Gulbrandsen L.H., Moe A. Oil company CSR collaboration in new petro-states // Journal of Corporate Citizenship. – 2005. – № 20. – С. 53-64.
7 Данаева З. Социальная ответственность компаний //ExpertKazakhstan. – 2004. – № 6 (8). – С.17-21.
8 Smagulova A., Shegebayev M., Garvenko V., Boolaky M. Ethical practices & social responsibility of Kazakhstani tourism business: A pilot study in the tour operator sector // Central Asia Business Journal. – 2009. – Т. 2. – С. 12-23. 9 Potluri R.M., Batima Y., Madiyar K. Corporate social responsibility: a study of Kazakhstan corporate sector // Social Responsibility Journal. – 2010. – Т. 6. – № 1. – С. 33-44.
10 Mahmood M., Humphrey J. Stakeholder expectation of corporate social responsibility practices: a study on local and multinational corporations in Kazakhstan // Corporate Social Responsibility and Environmental Management. – 2013. – Т. 20. –
№ 3. – С. 168-181.
11 Smirnova Y. Perceptions of corporate social responsibility in Kazakhstan //Social Responsibility Journal. – 2012. – Т. 8.– № 3. – С. 404-417.
12 Арстанбекова А. Корпоративная социальная ответственность – зона интересов бизнеса и общества // Инвестиции сегодня. – 2014. – №2. – С. 43-45.
13 Эл-Пикир.Состояние корпоративной социальной ответственности в Кыргызстане. – Бишкек: Эл-Пикир, 2010. – 19 с.
14 Международная финансовая корпорация. Исследование практики корпоративного управления в Таджикистане: нефинансовый сектор. – Душанбе: IFC, 2011. – 43 с.
15 Линдберг И., Торьесен С. Как можно развивать корпоративную социальную ответственность в Туркменистане? – SIGLA, 2012.
16 Aliev U., Karimov A. ‘What motivates small and medium enterprises in Uzbekistan to be socially responsible? // New Perspectives on Corporate Social Responsibility Book, Ampang Press, Malaysia. – 2007. – С. 237-252.
2 Carroll A.B. The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders
// Business horizons. – 1991. – Т. 34.– № 4. – С. 39-48.
3 Артемьев А., Касенова Н., Линдберг И., Торьесен С. Корпоративная социальная ответственность в Казахстане: от обязательств к стратегическим инвестициям. – SIGLA, 2012.
4 Центр исследований Сандж. Корпоративная социальная ответственность в Казахстане: ситуация, проблемы и перспективы развития. – Астана: Сандж, 2013. – 97 с.
5 Baisakalova A. Survey on Corporate Social Responsibility in Kazakhstan // Journal of Global Management. – 2012. – Т.4. – № 1.– С. 74-9.
6 Gulbrandsen L.H., Moe A. Oil company CSR collaboration in new petro-states // Journal of Corporate Citizenship. – 2005. – № 20. – С. 53-64.
7 Данаева З. Социальная ответственность компаний //ExpertKazakhstan. – 2004. – № 6 (8). – С.17-21.
8 Smagulova A., Shegebayev M., Garvenko V., Boolaky M. Ethical practices & social responsibility of Kazakhstani tourism business: A pilot study in the tour operator sector // Central Asia Business Journal. – 2009. – Т. 2. – С. 12-23. 9 Potluri R.M., Batima Y., Madiyar K. Corporate social responsibility: a study of Kazakhstan corporate sector // Social Responsibility Journal. – 2010. – Т. 6. – № 1. – С. 33-44.
10 Mahmood M., Humphrey J. Stakeholder expectation of corporate social responsibility practices: a study on local and multinational corporations in Kazakhstan // Corporate Social Responsibility and Environmental Management. – 2013. – Т. 20. –
№ 3. – С. 168-181.
11 Smirnova Y. Perceptions of corporate social responsibility in Kazakhstan //Social Responsibility Journal. – 2012. – Т. 8.– № 3. – С. 404-417.
12 Арстанбекова А. Корпоративная социальная ответственность – зона интересов бизнеса и общества // Инвестиции сегодня. – 2014. – №2. – С. 43-45.
13 Эл-Пикир.Состояние корпоративной социальной ответственности в Кыргызстане. – Бишкек: Эл-Пикир, 2010. – 19 с.
14 Международная финансовая корпорация. Исследование практики корпоративного управления в Таджикистане: нефинансовый сектор. – Душанбе: IFC, 2011. – 43 с.
15 Линдберг И., Торьесен С. Как можно развивать корпоративную социальную ответственность в Туркменистане? – SIGLA, 2012.
16 Aliev U., Karimov A. ‘What motivates small and medium enterprises in Uzbekistan to be socially responsible? // New Perspectives on Corporate Social Responsibility Book, Ampang Press, Malaysia. – 2007. – С. 237-252.
Загрузки
Как цитировать
Смирнова, Е. В. (2016). Corporate social responsibility in Central Asia: A comparative analysis. Вестник КазНУ. Серия Экономическая, 108(2). извлечено от https://be.kaznu.kz/index.php/math/article/view/1031
Выпуск
Раздел
Без раздела