Peculiarities of intellectual capital in the organization.

Authors

  • M. S. Dosmanbetova PhD докторант Казахского экономического университета имени Т. Рыскулова
        78 95

Keywords:

intellectual capital, intellectual capital formation, reproduction of the intellectual,

Abstract

In the innovation economy are questions related to the formation and development of the intellectual capital of the organization. Effective use of intellectual capital ensures the competitiveness of the organization , provides additional income due to the unique competitive advantages. Particular attention is paid to study the reasons hindering the development of intellectual capital in our country is the low quality of the institutional environment , distorted the mechanisms of market competition , the deformation mechanisms of accumulation, inefficient system of state regulation of innovation these and other problems in modern conditions hamper the development of intellectual capital. The main source of positive growth value of the company is to increase the value of intellectual capital , which is formed based on the commercialization of intellectual property and other intangible assets.

References

1 Руус Й., Пайк С., Фернстрем Л. Интеллектуальный капитал:прак-тика управления / пер. русского языка на анг.; под ред
В.К. Дерманова. ‒ 2-3-е изд. – СПб.: Высшая школа менеджмента СПбГУ, 2008. – 436 с.

2 Корзникова Г. Г. Менеджмент в образовании: практический курс. ‒ М.: Академия, 2008. ‒ 288 с.

3 Томас А. Стюарт Интеллектуальный капитал. Новый источник богатства организаций. Intellectual Capital: The New Wealth of Organizations. ‒ М.: Поколение, 2007. ‒ 368 с.

4 Лаврентьев В.А., Шарина А.В. Интеллектуальный потенциал предприятия: понятие, структура и направления его развития // Креативная экономика. ‒ 2009. ‒ № 2 (26). ‒ С. 83-89.

5 Богоявленская Д.Б. Интеллектуальная активность как проблема творчества. ‒ Ростов-на-Дону:Изд-во Ростовского ун-та, 1983.– 172с.

6 Иванюк И.А. Воспроизводство интеллектуального капитала в современных маркетинг-системах. ‒ Волгоград: Вол-гГТУ; РПК «Политехник», 2003. ‒ 156 с.

7 Гарафиева Г.И. Управление воспроизводством интеллектуального капитала предприятий // Вестник научно-исследовательского центра корпоративного права, управления и венчурного инвестирования Сыктывкарского государственного университета. – 2012. ‒ №1. – С. 32-40.

8 Человеческий капитал // http://ru.wikipedia.org/wiki Электронный ресурс. Дата обращения 11.12.2013г.

9 Лукичева Л.И. Управление интеллектуальным капиталом. – М.: Омега-Л, 2008. – С. 551

10 Жизненный цикл организации. Электронный ресурс. Дата обращения 11.12.2013 г. // http://ru.wikipedia.org/wiki/

11 Николаева Ю.Р. Формирование интеллектуального капитала предприятия: автореф. канд. экон. наук. – М., 2013. – 30 с.

12 Селезнев Е.Н. Интеллектуальный капитал как объект управления // Справочник экономиста. – 2007. ‒ №2. – С. 44-52.

13 Тенденции и особенности формирования и использования интеллектуального капитала в Украине. Электронный ресурс. Дата обращения 11.12.2013 г. //http://www.0ck.ru/ menedzhment_i_ trudovye_otnosheniya/tendencii_i_osobennosti_formirovaniya_i.html

Downloads

How to Cite

Dosmanbetova, M. S. (2015). Peculiarities of intellectual capital in the organization. Journal of Economic Research &Amp; Business Administration, 101(1), 65–72. Retrieved from https://be.kaznu.kz/index.php/math/article/view/41